maandag 23 juni 2008

Overpeinzing van een biepmiep


Tja, dan zijn we toegekomen aan het laatste ding! Een overpeinzing van alle dingen die we gehad hebben....

Het is echt overweldigend zoveel nieuwe dingen er op de computer en het www nog te ondekken zijn! Ik vond dat ik toch al redelijk wat wist van internet en websites. Mede omdat ik zelf ook al op ontdekkingstocht was geweest naar en gewerkt heb met gratis websites en daarna overgegaan ben naar een website met winkelsysteem erachter... Ook via de opleiding (ROC) hebben we veel gedaan aan zoekwegen en zoektermen en websites bekijken en beoordelen.

Ik vond het erg leuk om al deze nieuwe dingen te ontdekken en ermee te spelen. Ik wordt altijd erg enthousiast van nieuwe dingen en de mogelijkheden daarvan! Dat was denk ik ook wel te zien aan mijn blog. Ik kwam haast tijd tekort om inderdaad alles uit te proberen. vooral op web 2.0. Wat een mogelijkheden.

Voor de bibliotheek zie ik zeker mogelijkheden. Het is echter zaak om te bedenken voor wie je iets wilt doen, welke manier dan het beste bij de doelgroep past en dan promoten natuurlijk en de zaak up-to-date houden! Beter iets kleins dat actueel en goed toegankelijk is dan van alles wat waarbij veel blijft hangen omdat er de tijd niet voor is. Ik denk dat het wel goed is dat de bibliotheek meer naar buiten probeert te treden. Voor het promoten zou je heel goed de sociale netwerkgroepen kunnen gebruiken.

Wat ik prive erg veel ben gebruiken is de RSS-feeds. In een oogopslag zie ik alle nieuws van mijn favoriete sites, zooo handig!! Zeker een aanbeveling om dit alle lezers van onze site ook aan te bieden!
Verder vind ik het blog een mooie manier om te publiceren en reakties op te vragen. Voorbeeld zijn de boekbesprekingen op de site van Oss. Je zou ook hele andere dingen op een blog bespreekbaar kunnen maken.

De cursus heeft voor mij en mijn collega's veel nieuwe dingen laten zien en het is leuk om te zien hoe iedereen erop reageert. Het is volgens mij belangrijk dat iedereen meedenkt over de zin en onzin om als bibliotheek via al deze mogelijkheden naar buiten te treden.

Ik ben erg benieuwd naar de reakties alle andere 23 dingen cursisten en kijk dan ook uit naar woensdagochtend!

3 opmerkingen:

Ada zei

We mogen best trots op onszelf en onze groep zijn; we hebben allemaal de 23 dingen ontdekt.
Mag ik uit je weblog opmaken dat jij er woensdag met de lunch ook bij bent? Gezellig!!

TienD zei

Ja, ontdekken en spelen: dat was de bedoeling. Volgens mij goed om te noemen dat de bibliotheek meer als digitale bibliotheek naar buiten moet treden (zonder de 'oude'klanten uit het oog te verliezen). Iedereen meedenken, of gewoon maar beginnen? Tot woensdag.

Jobroe zei

Heel helder verhaal hoor Tarzan.
Ik heb inderdaad hééééél regelmatig je enthousiasme met alle nieuwe dingen gelezen EN!! gezien op je blog. Prachtig. Toch ook mooi om te lezen dat ook jij schrijft over keuzes maken en liever eerst iets kleins goed doen dan van alles maar half. Tot woendagmorgen.